Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Oceanis 46


Splitben, az Ultra-Sailing vendégeként hajóztunk az új Beneteau Oceanis 46-ossal. Érdekes, hogy ezt a típust magánszemélyek számára fejlesztették ki, mégis sok charter flottában is megtalálható. Változnak a charter igények is. Az emberek szívesen fizetnek többet a nagyobb kényelemért és a szebb kidolgozásért.

2005-ben a Beneteau új családot hívott életre Cyclades néven. Jelenleg három méretben - 39-es, 43-as, 50-es - készítik őket. A Cyclades vonalat kimondottan a charter cégek igényei szerint alakítják. Ezzel együtt új az Oceanis sorozat megszabadult a charter tehertől. Ezeknek a hajóknak az eladásával a jövőben - és persze már ma is - a magánvásárlókat célozzák meg. Ennek a szemléletnek a jegyében tervezték az új Oceanis 46-ost

 

A Beneteau az újragondolt Oceanis sorozattal - amelynek első tagja a két évvel ezelőtt bemutatott 50-es volt -, az eddigieknél jobban kidolgozott, igényesebb megjelenésű hajót készített. A hajótest szép vonalait jól kontúrozza a tíkfa fedélzet. A negyvenhatos méretei megengedik, hogy a kabintető ne emelkedjen ki túlságosan a deck vonalából. A hajó oldalán elhelyezett hosszúkás ablakok szépen megosztják a figyelmet, így a hajó hosszabbnak és karcsúbbnak tűnik. A hajó farát meghatározza a fürdőplatform kialakítása. A jobb oldalon merev létrát találunk, amely stabilabb és biztonságosabb mint a teleszkópos. A középvonaltól kissé balra egy csuklós szerkezettel oldalra billenthető, a cockpitet lezáró hátsó pad egy része található. Itt az achterstágba kapaszkodva nyugodtan körbenézhetünk. A dupla kormány kényelmes és praktikus. Szabaddá teszi a folyosót a hajó közepén, a kormányos számára pedig mindkét oldalon jó kilátást biztosít. A motorkezelő panel a jobb oldalra került. Az autopilot is ezen az oldalon van. Az alapműszerek természetesen mindkét oldalon olvashatóak. A cockpitasztal a megszokott módon három méretre nyitható. Alaphelyzetben szélesebb a megszokottnál. Mindkét padnak van szivacs borítása, a tároló doboz a jobb oldali alá került. A kabinfalat szabadon hagyták, kényelmesen neki lehet dőlni. A deck megfelelően széles, jól lehet rajta közlekedni.

 

Teszthajónk a standard, végig átmenőlatnis nagyvitorlát kapta, így kihajózás után meg kellett szabadítani a lazyjacktől. Kicsit mozogtunk a fedélzeten amíg minden a helyére került. A gyenge szél, ami addig fújt megállt. Betekertük a génuát és motorral eredtünk a szél után. A part mellett még fújt valamennyi. Nagy tömegéhez képes a hajó élvezhetően megindult ebben a kis szellőben is. Két pár csörlővel szerelték a vitorlást. A génua hátra van vezetve a kormányálláshoz, a nagyvitorla a kabintetőre érkezik. Ha egyedül vitorlázunk szükség van az automata kormány segítségére, bár a kormányrögzítővel is megfelelően tartja az irányt. A kissé hátranyilazott, két szálinggal szerelt, frakcionális árbocon nincs babystag, így a fordulónál nem akad el az orrvitorla. A génuakocsi stopperesen állítható. Jó ha megtanuljuk mikor hol van a helye, mert menet közben csak a luv oldali kocsit tudjuk majd elmozdítani. Ez nem csak azért fontos, mert gyorsabban haladunk a jól beállított vitorlákkal, hanem mert a hajó akkor vezethető a legkönnyebben ha egyensúlyban van. A túl zárt génua erős szélben szélbefutóvá teszi a hajót, ami nagyon kellemetlen. Ilyenkor érdemes hátrébb hozni a kocsit és akkor nyitottabb lesz a vitorlánk. Ha viszont túlságosan kinyújtjuk azzal, hogy az optimálisnál hátrább hozzuk a kocsit, akkor a génua felső része állandóan lobogni fog. Hamarabb elöregszik és a hangja sem kellemes. Ha jól be van állítva a génua és a nagyvitorla és mégis szélbe fut a hajó, akkor csökkenteni kell a felületen. Előbb a nagyvitorlán, utána a génuán. Az Oceanis 46-os szépen fut egyetlen génua alatt is. Még cirkálni is lehet vele, bőszélben pedig semmi gondot nem okoz a nagyvitorla hiánya. Nagyon biztonságosan vitorlázhatunk így a hajóval. Egyszerűbb a halzolás, és ha tovább erősödik a szél a génua reffelése lényegesen könynyebb mint a végig átmenőlatnis nagyvitorláé. Arra kell figyelni, hogy erős szélben - mielőtt betekerünk valamennyit a génuából - ejtsünk le a hajóval, hogy tehermentesítsük a roll-reffet.
A hajó kétféle - három és két kabinos - berendezéssel választható. Az egyik kényelmesebb mint a másik! A szalon, a konyha és a két fürdőszoba mindkét esetben azonos. A két kabinos kivitelben a pazar kényelemmel berendezett achterkabint osztják ketté a három kabinos változatban.
A hajó belseje a klasszikus francia értékek alapján van berendezve. A bőséggel alkalmazott kárpitozásból jut a plafonra is. Fontos, hogy világos legyen. Sok természetes fényt, fehér, vajszínű és bézs anyagokat használt a tervező. Több helyen találkozunk polírozott rozsdamentes acéllal. A fa lakkozása természetesen hibátlan, az illesztések pontosak.
Az új Oceanis sorozat könnyedén lépett eggyel magasabb minőségi kategóriába. Úgy tűnik a Beneteaunál egyszerűen csak elhatározás kérdése, hogy éppen mennyire kidolgozott hajóval lépnek a piacra.


Litkey
Fotó: Szekeres

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink